Näytetään tekstit, joissa on tunniste salkopapu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste salkopapu. Näytä kaikki tekstit

6/12/2011

* Ruusupavun taimi **

Kasvanut se on, nimittäin ruusupapuni.  Ja millaista vauhtia!! jos joku haluaa itselleen pikakasvajan valitkoon sen. Muutkin pavut huristavat kohti taivaita varmasti samaa vauhtia. Aidanne tulee sitten ihan itsestään kesän ajaksi. Loistavan kaunis näkösuoja, ja samalla saa sitten syötävääkin. Kuvanoton jälkeen on venytystä tullut jo puolet lisää.
Salkopavut ovat vasta nousseet mullasta, joten ne näköjään itävät hieman hitaammin. Saapa nähdä ottavatko kasvussaan kiinni nuo ruusupavut.

Paljun ulkoreunalle istutetut TARHANEIDON siemenetkin ovat tulleet pinnalle, joten luvassa on kimalaisten iloksi mesikukkiakin.

Uskomattoman kuivan jakson piti tänään päättyä, vaan ukkonen kiertää kyllä tarkasti tämän pihan. Jyrisee, vaan pisaroita on tullut ainostaan muutama.

Niin siis on helluntai lähes ohitse, ja juhannusta odottelemaan..







Kesä kuitenkin on loistava lomalaisten kannalta, vedet lämpimiä, ja rusketuskin helppo hankkia.

6/09/2011

*Ruusupavun taimet**

Ruusupapu siemenkasvatuksella. Odottavan aika oli pitkä. Liottelin siemeniä ensin vuorokauden, ja ne turposivat kaksinkertaisiksi.
Ruusupapu

Kaiken lisäksi ei ollut kovinkaan lämmintä, kun istutin pavunsiemenet ulos suureen saaviin. Meni viikko ja toinen, ei kuulunut pavuista mitään. Vaan alkoi tämä hellekausi, ja ruusupavut putkahtivat esiin kuin taiottuina. Ne kasvaa huristivat ensimmäisenä päivänä 5 sentin korkuisiksi. Samassa ruukussa kasvaa myöskin muutama kesäkukan alku, siemenestä nekin.
Salkopavun olen laittanut sitten keskelle ruusupapukaarta. Niitä on vain 5 kappaletta, vaan niiden ituja kaiketi vielä saa odotella.
Multana on ihan tavallinen puutarhamulta, lisättynä oksasilpulla, hiekalla, ja kanankakkarakeilla.  Viime vuonna ruusupavut kasvoivat amppelissa, ja se oli TODELLAKIN aivan liian pieni kookkaille riippuville ruusupavuille.

Ruusupapujen ja salkopapujen kasvua aion kuvailla täällä sivuilla kesän mittaan. Nähtäväksi jää, onko niiden paloilla käyttöä, vai jäävätkö koristukseksi. Kuitenkin luin, ettei olisi hyväksi jättää papuja kasviin, sillä kukinta ja uusien palkojen muodostus vähenisi.