Näytetään tekstit, joissa on tunniste halpamatka. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste halpamatka. Näytä kaikki tekstit

1/19/2014

* Kevättä odotellessa

Kevät kun ei vieälä näy, kuin ainoastaan puutarhalehdissä, niin nyt on aikaa suunnitteluun!

Itse lueskelin noiden puupionien hienosita ominaisuuksista, ei tarvitse tukea, ja kukkakin on komeanlainen. 

Vaan hinta oli jo sitten aika hurjaa tasoa, 65 euroa kappale. Yleensä ne "kappaleetkin" ovat aika onnettoman kokoisia. Kuka haluaa ostaa pionin tuohon hintaan, jos niitä on tarkoitus useampi laitta pihaa komistamaan???

Viime kevään puutarhamatkasta sentää jäi muisiin nuo Türin markkinoiden paikallisten hinnat.  20-25 € kunnon taimenalusta! Olihan siellä eräs suomalainenkin kauppias eksynyt markkinoille pioneineen, ja kolminkertaisella hinnalla sielläkin myi tuotteitaan.
Kun osalla ei ollut noita latinalaisia nimiä kasveista plakkarissaan, niin ostivat hinnasta välittämättä, ja samalla hinalla olisi voinut jättää kantamisen vaivan ja ostaa kotimaastakin.

Laskutoimituksen tehtyäni päädyin matkaan. Matkapoikien risteily + puutarhamarkkinat yhteishintaan 65€.
Meno iltalähdöllä , ja paluu seuraavana iltana. Nyt senverran viisastuneen viime kerrasta varaan mukaan sen olutkärryn, ja siihen lootan kiinnitettäväksi "mustekaloilla".
Kävijäkonkarit olivat esimerkkiä näyttämässä viime keväänä, kuinka helppoa on kuljetella taimia moisella vempaimella. Minähän ostin kärryn, auttoihan se kassien vedossa, mutta kyllä sellainen laidoistaan avattava muoviloota on poikaa tässä kuljetuksessa.

Mukaan varmastikin tulee tällä kerralla myös saniaisia, joita oli aivan upea lajivalikoima. Kärhöthän jo kuskasin viime kevään reissulta. Samoin ostin sieltä "Jörinin" juurakoita, joista tulikin valla hurjan kokoisia pehkoja viime kesänä

Kuvan kukka ei ole sikäläistä perua, sieltä mukaan tuli uskomaton violetinpunainen , sekä tumman hehkuvan punainen yksilö. Oikeastaan yksilöitä, sillä myyjä lastasi pussiin kunnon kasan juurakkoja, 2€.
Toisaalta mummun ja papan kukista ei kuvaa ollut, joten ostin vähän kuin sian säkissä, en pettyntyt lainkaan.

Nämä vanhat lajikkeet ovat aika korkeita ja vaativat tuen, etteivät kaatuisi. Kukat kun olivat aika näyttäviä, niin rankka sade muutaman taittoikin.
Olisi pitänyt laittaa tukevammat tuet, eikä sitoa ohuehkolla narulla. Viime kesä olikin hyvää kasvuaikaa, sillä kaikki ennättivät kukkia, vaikka ne maahan sainkin vasta kesäkuun alussa, ilman esikasvartusta.

Uppoudutaan kevääseen lehtien ja suunnitelmien parissa ajoissa. Valmiiksi suunniteltuhan on melkein puoliksi tehty



2/23/2012

Sukellusta, hylkyjä ja historian havinaa


MATKAAN SUKELTAJAT, SEKÄ MYÖSKIN MAAKRAVUT:

Fauna marina mediterranea en Cabo de Gata,  http://www.degata.com/eng/  Mihin sitten onkaan  ajatus mennä sukeltelemaan, on tämä paikka ihan kokemisen arvoinen. Täältä löytyy niin sukeltaville, kuin perheellekin puuhaa. Kenenkään aika ei tule pitkäksi.
Kohde on myöskin niiden ulottuvilla, joiden matkakassaa eivät suret rahat täytä. Lennot Espanjaan ovat tällä hetkellä aivan kohtuulliset. Tänne pääsee jopa 79€ suunta. Hotellien valikoima on kattava, ja hinnoista voi ja pitääkin yrittää tinkiä. Turistien tulvaa ei näillä näkymin tule olemaan muutamiin vuosiin.
Jo nyt, maaliskuulla, alkaa olla ihan suomenkesän lämpötiloja. Vesikin on kirkasta, hiekkarantojakin löytyy. Patikointi, valokuvaus, ja historiallisiin kohteisiinkin tutustuminen toimii. Historiaa voi sitten kuvailla myöskin veden alla. 
Kuivapuku, tai vaihtoehtoisesti kunnon märkäpuku, olisi suotavaa, vesi ei ole kevätaikaan houkuttelevan lämmintä.  Se muuten lämpenee vasta kunnolla heinäkuun alkuun mennessä. Kyllä Suomipoika ja tyttö silti uiskentelee jo kesäkuussa ihan tottuneesti näissä vesissä, vaikka paikallinen väestö ei sinne itseään kastakkaan
Kanattaa kokeilla, kohde on kaiken lisäksi luonnonsuojelualuetta, joten katsottavaa löytyy siis silläkin aluella, niin veden alla, kuin päälläkin.
.