Näytetään tekstit, joissa on tunniste kevätpuutarhan istutukset. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kevätpuutarhan istutukset. Näytä kaikki tekstit

3/07/2021

## Kun aikaa on...#


Nyt kun on mennyt aikaa , ja löytyi taas tämä blogi....

Omenapuun varjossa.


 Kun aikaa on ja talvikin näyttää vähitellen kääntyvän kevääseen päin, voisi vaikka kertoilla kuulumisia.


DAALIAT

Daaliat alkavat kurkistella jo säilytyksessä purkeistaan, joissa ne ovat uinuneet peiteltynä turpeeseen. 

Hieman on aikaisessa kasvun alku, ja mietinkin, joko veisi nämä alut vielä viileämpään, nyt + 15 asteessa. Samoin ovat heränneet syyssyrikät, jotka kaivoin talvenviettoon muurauspaljuun. Ulkona talvehtiessa ne eivät jaksaneet kukkia kovinkaan hyvin, joten talvetus viileässä on vielä täällä 2 vyöhykkeelläkin näköjään parasta

                                                              SYRIKKÄ

Tämä syrikkä, jos mikä on loistava perhoskasvi, ja kukat ovat komean kokoisia. Mutta tällä leveysasteella näköjään vain talvisäilytyksen jälkeen on kukinta voimissaan. Nämä ovat jo vuosia vanhoja ja kokeilu talvenkestävyydestä oli 2 talven ajan. Kestivät ne, mutta eivät edes suojattuina jaksaneet kunnolla kesän aikana kasvaa.

                                                
                                                              KIELOT
 Kieloja tuli myöskin hankittua , mikä moka! Vaikka hankkimani olivat jalokieloja, niin niiden leviäminen on ollut lähes hallitsematonta. Ne tekevät mattomaisen kerroksen , noin 5cm paksuisen, ja tukahduttavat heikoimmat kasvit täysin. Olen kaivanut näitä kielonjuuri mattoja lähes vuosittain ylös maasta. Pienikin kappale juurta alkaa kasvaa. Jalokielo on suurempi ja tanakampi tuota luonnonsisartaan, ja jopa leviää tehokkaammin. 

Kun kevät taas tulee, niin metsäpuutarhan suunnittelun uudet tuulet tulevat kehiin. Kuunliljoja, hostia , on jo monia lajeja, ja nyt ne tulevat valtaamaan oman yhtenäisen alueensa, mustikkapensaiden lähistölä. Saa nähdä, miten onnistuu.





3/17/2014

** Kevät keikkuen tulevi***

Kevät keikkuu, siis! Juuri kun olin aikeissa aloittaa puutarhan rapsutuksen, antoi kevätsää heti lopetusuhkauksen. Lunta tuli, onneksi sentään vain muutaman sentin, ja pakkastakin aamulla ihan 10 astetta.

Kuitenkin tuntuu, ettei kevät enää taaksepäin ole menossa, vaikka hieman takkiaan kääntääkin meille puutarhaintoisille.
Taimet sentään ovat sisällä hienossä kasvussa, mutta niihinkin ehtii tätä menoa tulla jo kirvapopulaatio. Turvautuminen mäntysuopaan on siis edessä. 10 litraa vettä ja 2 dl mäntysuopaa, siinä sitten huljautan sen viheriän osan kasvista, ja suihkin mullankin. Eiköpähän ole loppu mokomien imijöiden elo.


Vaikka ei vielä kukikkaan, niin ovat sentään ne silmut jo mukavasti pulleita. Lintuset laulelevat ja uusia pönttöjäkin on laitettu ihan 5 kappaletta.

Nyt sitten sihtailen keittiön ikkunasta, millaisia vieraita niihin tulee, ja kelpaavatkos ne vihreiksi maalatut asumukset paremmin, kuin puunväriset, tai kaarnan peittämät.  Tässä tulee samalla testattua lintujen tämänhetkinen tyylisuuntakin. Jos vaikka muuttuu , kuten meillä ihmisillä, joka vuosi.

1/19/2014

* Kevättä odotellessa

Kevät kun ei vieälä näy, kuin ainoastaan puutarhalehdissä, niin nyt on aikaa suunnitteluun!

Itse lueskelin noiden puupionien hienosita ominaisuuksista, ei tarvitse tukea, ja kukkakin on komeanlainen. 

Vaan hinta oli jo sitten aika hurjaa tasoa, 65 euroa kappale. Yleensä ne "kappaleetkin" ovat aika onnettoman kokoisia. Kuka haluaa ostaa pionin tuohon hintaan, jos niitä on tarkoitus useampi laitta pihaa komistamaan???

Viime kevään puutarhamatkasta sentää jäi muisiin nuo Türin markkinoiden paikallisten hinnat.  20-25 € kunnon taimenalusta! Olihan siellä eräs suomalainenkin kauppias eksynyt markkinoille pioneineen, ja kolminkertaisella hinnalla sielläkin myi tuotteitaan.
Kun osalla ei ollut noita latinalaisia nimiä kasveista plakkarissaan, niin ostivat hinnasta välittämättä, ja samalla hinalla olisi voinut jättää kantamisen vaivan ja ostaa kotimaastakin.

Laskutoimituksen tehtyäni päädyin matkaan. Matkapoikien risteily + puutarhamarkkinat yhteishintaan 65€.
Meno iltalähdöllä , ja paluu seuraavana iltana. Nyt senverran viisastuneen viime kerrasta varaan mukaan sen olutkärryn, ja siihen lootan kiinnitettäväksi "mustekaloilla".
Kävijäkonkarit olivat esimerkkiä näyttämässä viime keväänä, kuinka helppoa on kuljetella taimia moisella vempaimella. Minähän ostin kärryn, auttoihan se kassien vedossa, mutta kyllä sellainen laidoistaan avattava muoviloota on poikaa tässä kuljetuksessa.

Mukaan varmastikin tulee tällä kerralla myös saniaisia, joita oli aivan upea lajivalikoima. Kärhöthän jo kuskasin viime kevään reissulta. Samoin ostin sieltä "Jörinin" juurakoita, joista tulikin valla hurjan kokoisia pehkoja viime kesänä

Kuvan kukka ei ole sikäläistä perua, sieltä mukaan tuli uskomaton violetinpunainen , sekä tumman hehkuvan punainen yksilö. Oikeastaan yksilöitä, sillä myyjä lastasi pussiin kunnon kasan juurakkoja, 2€.
Toisaalta mummun ja papan kukista ei kuvaa ollut, joten ostin vähän kuin sian säkissä, en pettyntyt lainkaan.

Nämä vanhat lajikkeet ovat aika korkeita ja vaativat tuen, etteivät kaatuisi. Kukat kun olivat aika näyttäviä, niin rankka sade muutaman taittoikin.
Olisi pitänyt laittaa tukevammat tuet, eikä sitoa ohuehkolla narulla. Viime kesä olikin hyvää kasvuaikaa, sillä kaikki ennättivät kukkia, vaikka ne maahan sainkin vasta kesäkuun alussa, ilman esikasvartusta.

Uppoudutaan kevääseen lehtien ja suunnitelmien parissa ajoissa. Valmiiksi suunniteltuhan on melkein puoliksi tehty



3/05/2013

Türin kukkamarkkinoille...

36. Türin kukkamarkkinatMarkkinat Türissa
Kukkamarkkinat Türissa ovat muuttuneet jo perinteisiksi kevätmatkakohteiksi Suomen matkatoimistoille. Hinta keikkuu noin 400€-60€ välillä.
Osa matkoista on lähes kiertomatkoja, joissa tutustutaan puutarhoihin ja nähtävyyksiin samalla kiepillä. Kuka sitten haluaakin nähdä Viron seutuja laajemmin valitsee sellaisen.

Kukkamarkkinoille ja ainoastaan niille, Esim. täältä , voi siis matkata 60€ hinnallakin Helsingistä alkaen. Tässä sitten esimerkki pienimuotoisesta kiertomatkasta, Matka Agenttien kanssa, 159€. Pitää sisällä buffet aamiaisen ja yhden illallisen. sekä käynnit Tallinnan kasvitieteellisessä puutarhassa ja Mahhovin perheen kärhötarhassa.

Itse valitsin kukkamarkkinat, sillä kiertely siellä on tarpeeksi voimillekäypää, ilman lisäohjelmaakin. Toki nähtävyydetkin ovat mieleeni, mutta ne haluan katsella rauhassa, ajan kanssa, ja ihan niille tarkoitetulla matkalla.

Koska taimien osto on mielessä, niin pari Ikean kassia toimii hienosti kuljetuksen hoidossa. Keveitä, ja kestäviä.  Kaiken lisäksi niiden koko on loistava.
Ensisijaisesti ne kärhöt kiinnostavat, ja tietenkin muutkin metsäpuutarhaan sopivat kasvit.