Näytetään tekstit, joissa on tunniste hostat. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste hostat. Näytä kaikki tekstit

3/07/2021

## Kun aikaa on...#


Nyt kun on mennyt aikaa , ja löytyi taas tämä blogi....

Omenapuun varjossa.


 Kun aikaa on ja talvikin näyttää vähitellen kääntyvän kevääseen päin, voisi vaikka kertoilla kuulumisia.


DAALIAT

Daaliat alkavat kurkistella jo säilytyksessä purkeistaan, joissa ne ovat uinuneet peiteltynä turpeeseen. 

Hieman on aikaisessa kasvun alku, ja mietinkin, joko veisi nämä alut vielä viileämpään, nyt + 15 asteessa. Samoin ovat heränneet syyssyrikät, jotka kaivoin talvenviettoon muurauspaljuun. Ulkona talvehtiessa ne eivät jaksaneet kukkia kovinkaan hyvin, joten talvetus viileässä on vielä täällä 2 vyöhykkeelläkin näköjään parasta

                                                              SYRIKKÄ

Tämä syrikkä, jos mikä on loistava perhoskasvi, ja kukat ovat komean kokoisia. Mutta tällä leveysasteella näköjään vain talvisäilytyksen jälkeen on kukinta voimissaan. Nämä ovat jo vuosia vanhoja ja kokeilu talvenkestävyydestä oli 2 talven ajan. Kestivät ne, mutta eivät edes suojattuina jaksaneet kunnolla kesän aikana kasvaa.

                                                
                                                              KIELOT
 Kieloja tuli myöskin hankittua , mikä moka! Vaikka hankkimani olivat jalokieloja, niin niiden leviäminen on ollut lähes hallitsematonta. Ne tekevät mattomaisen kerroksen , noin 5cm paksuisen, ja tukahduttavat heikoimmat kasvit täysin. Olen kaivanut näitä kielonjuuri mattoja lähes vuosittain ylös maasta. Pienikin kappale juurta alkaa kasvaa. Jalokielo on suurempi ja tanakampi tuota luonnonsisartaan, ja jopa leviää tehokkaammin. 

Kun kevät taas tulee, niin metsäpuutarhan suunnittelun uudet tuulet tulevat kehiin. Kuunliljoja, hostia , on jo monia lajeja, ja nyt ne tulevat valtaamaan oman yhtenäisen alueensa, mustikkapensaiden lähistölä. Saa nähdä, miten onnistuu.





1/08/2015

*** Puutarhaan taimia netistä !!!! ***

Kesäksi taimia, vaan mistä. Tässä nyt muutamia paikkoja , joista olen itse tilannut puutarhaani kasveja.
Ensin ne HOSTAT : http://www.hostaworld.nl/index.php?language=en


Tästä paikasta tuli tosiaan ihan mukavan kokoisia taimia, hyvin pakattuina, ja kaikki terveitä.


Näin vehreitä ja näyttäviä  Hostan alkuja paketista ilmestyi. Erikoisuuksien haeskelijoiden innostus tässä kuvastossa vain kasvaa, ja itse tilasin pari sellaista, joita ei meillä puutarhoilta saa.

 
Täältä olen sitten tilaillut noita sipulipuolen kasveja : http://bulbi.nl/
 Hienosti tulivat ja kaiken lisäksi edullisia!  Sieltä tilatessa kyllä voi laittaa jo kunnollisen laajan alueen mielikukkiaan , kun ei tarvitse niistä maksaa itseään kipeäksi.
Tässä lisäksi toinen paikka, joka mielestäni on mainitsemisen arvoinen, etenkin hinnoiltaan http://www.eurobulb.nl/index.php/shop/9/Spring+flowering+bulbs/Crocus.htm
 
 
Tämä ruotsalainen sivustokin oli mielestäni mielenkiintoinen tuttavuus.  Erilaisia perennoja sun muita mukavia kasveja.Valikoimaa näytti olevan hienosti. http://www.impecta.se/sv/artiklar/buskar-och-trad/index.html
 
 
 
Ja sitten ne siemenet, joita voi esimerkiksi tilata alla olevasta  nettikaupasta. Itse tilasin tänä vuonna, vaikka jotkut sanoivat pusseissa olevan vähemmän siemeniä, kuin täällä myydyissä. Toisaalta itselleni kyllä riittää vähempikin, sillä aina on jäänyt noita ylimääräisiä siemeniä seuraavallekin vuodelle.  Kuitenkin täällä on mielenkiintoisia kasveja. http://www.seemnemaailm.ee/?lang=fi 
 
Cannat taas löytyvät täältä, ja ne vasta ovatkin komeita purkeissa. http://www.hartcanna.co.uk/catalogue.html
 
Lopuksi vielä ohje jolla voit tehdä sitä ihanaa sammalta, ihan mihin haluat. Eikä mikään vaikea juttu, itse kyllä hieman lisäisin tähän ns.  "maitoliimaa" sekaan, mikäli paikka on sateen pieksemä.
 
Nyt sitten innostumaan, tässä on koko kevään puoli aikaa miettiä mitä sitä omaan puutarhaan oikein haluaa .......