Näytetään tekstit, joissa on tunniste pihakasvit. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste pihakasvit. Näytä kaikki tekstit

1/08/2015

*** Puutarhaan taimia netistä !!!! ***

Kesäksi taimia, vaan mistä. Tässä nyt muutamia paikkoja , joista olen itse tilannut puutarhaani kasveja.
Ensin ne HOSTAT : http://www.hostaworld.nl/index.php?language=en


Tästä paikasta tuli tosiaan ihan mukavan kokoisia taimia, hyvin pakattuina, ja kaikki terveitä.


Näin vehreitä ja näyttäviä  Hostan alkuja paketista ilmestyi. Erikoisuuksien haeskelijoiden innostus tässä kuvastossa vain kasvaa, ja itse tilasin pari sellaista, joita ei meillä puutarhoilta saa.

 
Täältä olen sitten tilaillut noita sipulipuolen kasveja : http://bulbi.nl/
 Hienosti tulivat ja kaiken lisäksi edullisia!  Sieltä tilatessa kyllä voi laittaa jo kunnollisen laajan alueen mielikukkiaan , kun ei tarvitse niistä maksaa itseään kipeäksi.
Tässä lisäksi toinen paikka, joka mielestäni on mainitsemisen arvoinen, etenkin hinnoiltaan http://www.eurobulb.nl/index.php/shop/9/Spring+flowering+bulbs/Crocus.htm
 
 
Tämä ruotsalainen sivustokin oli mielestäni mielenkiintoinen tuttavuus.  Erilaisia perennoja sun muita mukavia kasveja.Valikoimaa näytti olevan hienosti. http://www.impecta.se/sv/artiklar/buskar-och-trad/index.html
 
 
 
Ja sitten ne siemenet, joita voi esimerkiksi tilata alla olevasta  nettikaupasta. Itse tilasin tänä vuonna, vaikka jotkut sanoivat pusseissa olevan vähemmän siemeniä, kuin täällä myydyissä. Toisaalta itselleni kyllä riittää vähempikin, sillä aina on jäänyt noita ylimääräisiä siemeniä seuraavallekin vuodelle.  Kuitenkin täällä on mielenkiintoisia kasveja. http://www.seemnemaailm.ee/?lang=fi 
 
Cannat taas löytyvät täältä, ja ne vasta ovatkin komeita purkeissa. http://www.hartcanna.co.uk/catalogue.html
 
Lopuksi vielä ohje jolla voit tehdä sitä ihanaa sammalta, ihan mihin haluat. Eikä mikään vaikea juttu, itse kyllä hieman lisäisin tähän ns.  "maitoliimaa" sekaan, mikäli paikka on sateen pieksemä.
 
Nyt sitten innostumaan, tässä on koko kevään puoli aikaa miettiä mitä sitä omaan puutarhaan oikein haluaa .......
 
 
 
 
 

1/23/2014

** Pakkasta, Pakkasta ja kärhöjen kukintaa**


Pakkasta on, ja julmetun kylmää. Olen ne viime vuonna Türista ostamani kärhöt peitellyt. Sanovat ensimmäisen talven olevan kärhöille sen vaikeimman, ja tällä pakkasella se sitä onkin. Lunta ei ole juuri kuin nimeksi.
Jo syksyllä keräsin kuivia lehtiä kasaan, ja niitä sitten levittelin myöhemmin, alkutalvesta, tyvelle. Kiedoin myös köynnösruusunkin havuihin ja pakkaspeitteeseen. Nyt odottelen miten ne selviytyvät ensimmäisestä talvestaan.


Eikös olekin aivan ihana, ja toivon mukaan hengissä. Muutama kärhöistä talvehtii ruukussa autotallissa, joten ne tulevat kukkimaan aikaisemmin, kuin maassa olevat.  Sen huomasin jo viime kesänä, ettei lannoitusta voi jättää lainkaan. Joko laimeaa joka kastelukerta, tai kerran viikossa sitten kunnon annos.  Kukinta kyllä loppu kuin kanan lento, ilman sitä.


Tässä on myös yksi Türin kaunottarista. Kuvia katsellessa jo tulee ihan keväinen mieli. Odotushan kestää enää muutaman kuukauden. Olen saanut läheiseltä tallilta hevosenlantaa, ja sitä levittelen mullan seassa näille lantaa kaipaaville kasveille sitten alkukeväästä. 


Huomasin valinneeni kaikki hieman kylmäsävyisinä. Mielestäni ne menevät yhteen väriensä puolesta, ja metsäinen puutarhani sopii näiden viileiden sävyjen kanssa yksiin. Kuitenkin aina on olemassa pienoinen pelko, kun noita kärhöjä napostelevia itikoitakin kuulemma, on , että ne eksyvät tännekin.  Vielä eivät ole huomanneet, ja liljakukotkin ovat pysyneet naapurissa, omani kun olen istuttanut muiden kasvien sekaan, niin ovat säilyneet huomiolta.
Kevään odotusta, ja talven kauneutta kaikille lukijoille .






10/10/2012

SYKSYN TULLEN


Sammakkojen aikaa alkaa olla ohitse ja liikkuvatki aika rauhaisaan tahtiin. Suolla loikki tämäkin kappale ihan hissukseen, joten kuvaamiseen ei tarvinnut erikoista nopeutta.


Syys on loistavaa ja kimmeltävää aikaa. Värit toistuvat yöllisistä pisaroista uskomattoman kauniisti. Värikkäät lehdet luovat satumaisen tunnelman arjen keskelle, ja antavat lisävaloa muuten hämärtyvään syysaikaan.

Syystyöt puutarhassakin alkavat olla lopuillaan, ja se asettuu talviteloilleen. Sipulikukat odottelevat istuterttuina kevättä, toivoen, etteivät myyrät iske. Kasvilavakin on asetettu uuteen kuntoon mullan puolesta, ihan puuterhakirjan ohjeiden mukaan, jopa.

Osa monivuotisista siemenistä, siis ne jotka tarvitsevat sen kylmäkäsittelyn, on laitettu lavaan kevättä odottelemaan. Saahan nähdä mitä sieltä sitten nousee, aikanaan.
2 vuotta sitten maahan heitellyt villikukkien siemenet olivat nyt ensimmäistä kertaa kukkivia, ja lisää odottelen ensi kesäksi. Hidasta on tuon kedon kasvu, pitäisi siis niitä ketokukkien paikkoja suojella, jos sattuu omistamaan kedon jo luonnostaan.  Toisaalta on odottavan aika pitkä, sehän on todettu aina.

Vesiaihe on sekin puolivalmis, ja jatkoa tulee ensi vuonna. Kiviseen maahan sen kaivaminen käsin on ollut hyvö kunnonkohennuslähde.  Suosittelen lämpimästi kaikille kivirinteiden omistajille. Salia ei siis tarvita tämä'n lisäksi, säästyvät rahat niihin kasveihin kesän aikana siinä sivussa. :D

5/19/2012

Sipulikukkia, maankaatopaikalta


KUKKALOISTOA......


Sipulikukkien vanhoja ja kestäviä kappaleita löytyy muuten näin keväällä maankaatopaikoilta.
Sellaisilta, johon on ajettu kotipuutarhojen pihamullat uudisrakentamisen tieltä. Uskomattomia värikirjoja ja kokoja olen sieltä omaan pihaani saanut. Ainoa haittapuoli on, ne ovat aika syvällä, monesti. Siinä saa olla  mukana kunnollinen kuokka, saadakseen sieltä kokonaisen sipulin. Sipulien koko on sitten aina yllätys. Yleensä suurensuuria, mutta joskus pienikin tekee komean kukan. Etsiskelenkin ne esille kukkimisaikaan, ja kaivan ylös kukinnan loputtua. Siten ne on helpompi löytää,

Torvinarsissien valikoima on myöskin karttunut samasta paikasta, sekä kivikkokasvit.
Lupiinit ovat sitten niitä kukkia, joita toiset vihaavat, toiset rakastavat. Niitä maankaatopaikalla on useampia värejä, ja samoin kurttulehtiruusuja. Kurttulehtiruusut eivät ole oikeastaan mieleeni, sillä niiden voimakas leviäminen juurivesoilla on hankalaa. Vaativat jonkinlaisen juuriesteen ympärilleen kasvimaassa. Esim vanha, hieman korkeampi muovisaavi, ilman pohjaa, pitää ne kurissa ja omassa paikassaan.
Olen upottanut saavin reunojaan myöten maahan, ja ruusun sen sisälle kasvamaan. Juhannusruusunikin karkailee joka suuntaan, se vanhanaikainen ja kerrottu. En ajatellut sen versovan mihinkään, kun sanoivat puutarhalla sen olevan hankala kasvattaa, ja taimia ei ole muka tarpeeksi saatavilla.
Omalla tontillani riittäisi kyllä muillekin jakaa....