Näytetään tekstit, joissa on tunniste kasvit. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kasvit. Näytä kaikki tekstit

1/23/2014

** Pakkasta, Pakkasta ja kärhöjen kukintaa**


Pakkasta on, ja julmetun kylmää. Olen ne viime vuonna Türista ostamani kärhöt peitellyt. Sanovat ensimmäisen talven olevan kärhöille sen vaikeimman, ja tällä pakkasella se sitä onkin. Lunta ei ole juuri kuin nimeksi.
Jo syksyllä keräsin kuivia lehtiä kasaan, ja niitä sitten levittelin myöhemmin, alkutalvesta, tyvelle. Kiedoin myös köynnösruusunkin havuihin ja pakkaspeitteeseen. Nyt odottelen miten ne selviytyvät ensimmäisestä talvestaan.


Eikös olekin aivan ihana, ja toivon mukaan hengissä. Muutama kärhöistä talvehtii ruukussa autotallissa, joten ne tulevat kukkimaan aikaisemmin, kuin maassa olevat.  Sen huomasin jo viime kesänä, ettei lannoitusta voi jättää lainkaan. Joko laimeaa joka kastelukerta, tai kerran viikossa sitten kunnon annos.  Kukinta kyllä loppu kuin kanan lento, ilman sitä.


Tässä on myös yksi Türin kaunottarista. Kuvia katsellessa jo tulee ihan keväinen mieli. Odotushan kestää enää muutaman kuukauden. Olen saanut läheiseltä tallilta hevosenlantaa, ja sitä levittelen mullan seassa näille lantaa kaipaaville kasveille sitten alkukeväästä. 


Huomasin valinneeni kaikki hieman kylmäsävyisinä. Mielestäni ne menevät yhteen väriensä puolesta, ja metsäinen puutarhani sopii näiden viileiden sävyjen kanssa yksiin. Kuitenkin aina on olemassa pienoinen pelko, kun noita kärhöjä napostelevia itikoitakin kuulemma, on , että ne eksyvät tännekin.  Vielä eivät ole huomanneet, ja liljakukotkin ovat pysyneet naapurissa, omani kun olen istuttanut muiden kasvien sekaan, niin ovat säilyneet huomiolta.
Kevään odotusta, ja talven kauneutta kaikille lukijoille .






1/25/2013

Kevään odotusta

Kevään odotuksen alku on siis tullut. Freesiat on uudelleenistutettu purkkeihin, ja ne odottelevat autotallin viileässä.
Nostan ne maaliskuussa hieman lämpimämpään, noin 15 asteeseen, ja kastelen ne silloin. Sitten vain odottelen ensimmäisten lehdenkärkien esiintuloa. Eivät ne ole kovinkaan joutuisia, mutta näin menetellen niiden pitäisi kukkia toukokuun puolella. Ulos ne pääsevät päivisin, mikäli lämpöä on riittävästi, muuten niiden paikka on terassin valoisassa osassa.

Nämä freesiat ovat olleet minulla jo useamman vuoden, ja nyt sitten kaivoin ne esiin ruukun mullasta. Sipulit olivat lisääntyneet aika lailla, joten toinen ruukku oli tarpeen, ja silti ne istutin aika tiheään. Tätä menoa olen kohta kunnollinen kukkaviljelijä, jos moinen lisäsipulien määrä ilmaantuu joka toinen vuosi ruukkuihin.




10/10/2012

SYKSYN TULLEN


Sammakkojen aikaa alkaa olla ohitse ja liikkuvatki aika rauhaisaan tahtiin. Suolla loikki tämäkin kappale ihan hissukseen, joten kuvaamiseen ei tarvinnut erikoista nopeutta.


Syys on loistavaa ja kimmeltävää aikaa. Värit toistuvat yöllisistä pisaroista uskomattoman kauniisti. Värikkäät lehdet luovat satumaisen tunnelman arjen keskelle, ja antavat lisävaloa muuten hämärtyvään syysaikaan.

Syystyöt puutarhassakin alkavat olla lopuillaan, ja se asettuu talviteloilleen. Sipulikukat odottelevat istuterttuina kevättä, toivoen, etteivät myyrät iske. Kasvilavakin on asetettu uuteen kuntoon mullan puolesta, ihan puuterhakirjan ohjeiden mukaan, jopa.

Osa monivuotisista siemenistä, siis ne jotka tarvitsevat sen kylmäkäsittelyn, on laitettu lavaan kevättä odottelemaan. Saahan nähdä mitä sieltä sitten nousee, aikanaan.
2 vuotta sitten maahan heitellyt villikukkien siemenet olivat nyt ensimmäistä kertaa kukkivia, ja lisää odottelen ensi kesäksi. Hidasta on tuon kedon kasvu, pitäisi siis niitä ketokukkien paikkoja suojella, jos sattuu omistamaan kedon jo luonnostaan.  Toisaalta on odottavan aika pitkä, sehän on todettu aina.

Vesiaihe on sekin puolivalmis, ja jatkoa tulee ensi vuonna. Kiviseen maahan sen kaivaminen käsin on ollut hyvö kunnonkohennuslähde.  Suosittelen lämpimästi kaikille kivirinteiden omistajille. Salia ei siis tarvita tämä'n lisäksi, säästyvät rahat niihin kasveihin kesän aikana siinä sivussa. :D

3/24/2012

Puutarhan PITKÄÄN kukkijat !!!



Korallikeijunkukka on herkkä ja myöskin loistavan kaunis.
Sen monet muunnokset, joissa lehtien värikin toimii lähes kukkana, ovat upeita ryhmäkasveina.

Kukkivan puutarhan yksi ihanista ryhmäkasveista.

Helppo jakaakin, ja lisäksi nopeakasvuinen, sekä terve.




Sama kukka kuin tienpenkoilla lapsena, vaan puutarhamuotona kukkivampi. Pitkäaikainen kukkapaljous ja kunnollinen leviäminen ovat támän kasvin etuja.

Talmasta tätäkin siis tilasin aikanaan.



Tässä on kukkija, joka kestokukkii koko kesän ajan. Se ei kärsi oikeastaan mistään vaivastakaan, koko kasvi taitaa olla terveyden perikuva.

Pitkä-aikaisten kukkijoiden ykkönen, minun mielestäni. Aivan loistavan vaatimaton, mutta ei mikään yksikkökasvi, vaan kunnollisen kokoisen ryhmän vaativa.

Talmanlehtopuutarhasta voipi tilailla kasvia

Tätä saa nykyään eri väreissäkin, joten niistä voi tehdä mukavan sekoituksen auringosta varjoon.

Varjossa vain varret tuppaavat venymään hieman pitkiksi, ja kasvusto pyrkii kaatumaan. Oma varjopaikkani on hieman kostea, joten ehkäpä syy pikiksi venyneisiin varsiin johtuu siitä.



Nyt sitten vielä syysajaksi istutuksiin Brilliant- syysmaksaruoho, hieno kasvi, joka kestää ja kestää.












3/04/2012

PERINNEPUUTARHA, pionit ja muuta...

Paeonia Lactiflora-ryhmä 'Early Scout', jalopioni


Pionien Koti on paikka, (  www.pionienkoti.fi/
johon kannattaa tutustua. Pionithan ovat kerrassaan loistavia kasveja huolettomaan perennatarhaan. Niitä ei sitten tarvitse siirrellä, tai oikeammin ei ole edes hyväksi siirtää. Kannattaa siis valita tarkkaan se oikea paikka, ennenkuin aloittaa pionien hankinnan.


)








Olen itse tilannut joitakin lajeja seuraavasta taimistosta,  www.sarkanperennataimisto.fi/ 
Helmipihlaja sopii loistavasti matalaan perennaalueeseen luomaan tasapainoista vaikutelmaa. Sen helmenvalkeat marjat loistavat upeasti punertavien syksyisten perennanlehtien yllä. Perennat tuntuvat sopivan myöskin metsäpuutarhaan oivallisesti, luomaan pikku yllätyksiä. Ne nimittäin menestyvät siellä yllättävän hyvin, eivät kuitenkaan koivujen alla, todettu on.


Alapuolella olevan kuvan keltaiset nauhukset kasvavat n. puolitoistametrisiksi, vaikka paikka ei ihan paras olisikaan. 


perennakuvia
Uskomaton on värien kirjo ja lajitelma , kuva Särkän Taimiston perennaosuudesta.

Kuunliljojen värivalikoima ja niiden kyky selvitä varjoisillakin paikoilla saa ne suosikkikasvieni joukkoon. Kukkavanat eivät oikeastaan ole ihmeelliset, mutta kauniit siroudessaan.

Päivänliljaani on alkanut muutama vuosi sitten ilmaantua tuholaisia, jotka mutustelevat nuput kuoliaaksi. Vasta viime vuonna ystäväni antoi sitten sellaisen vinkin, jolla ne sai torjuttua. SOKERIVESI !!!!
Suihkuttelu aina sateen jälkeen, ja tietenkin heti nuppujen ilmaannuttua. Sokerivesi jostakin syystä pitää kyseisen ötökän loitolla.
Mikäli ensi kesänä saan toivomani luonnonkukkapeltoon edes joitakin kukkia, olen onnellinen. Siemeniä olen nyt kylvänyt kahtena vuotena peräkkäin. Kunnollisen määrän, ja neuvojen mukaan. Seoksella, joka on tarkoitettu kuiville kasvupaikoille.
Kuvia tulee, jos kukkia näkyy, tänne sivustollenikin. Elän onnellisessa odotuksessa asian suhteen.
Helmipihlaja



12/04/2011

**Makrokuvaus, **lähikuvaus.

LÄHIKUVAUSTA , jota myöskin makrokuvaukseksi kutsutaan, esittelee blogissaan kiintoisasti Matti Valve.
http://www.kolumbus.fi/matti.valve/ T ämän hetken villitys taitaa ola pienten kohteiden kuvaus, ehkä siksi, koska se avaa aivan uusia näköaloja kameran omistajalle. Maisema on maisema, katsoi sitä naturalina, tai kuvana. Yllättäviä ilmiöitä taas näkyy lähikuvassa, kun sitä katselee tietokoneen näytöltä. Kiehtova maailma aukeaa eteen ruudun kautta,
Lähikuvaus digikamerallahttp://www.docendo.fi/tuote/951-846-294-1 Tässä muuten on aika mukava tarjous Dosendolla. Lähikuvauksen opas, ihan kunnollinen ja ymmärettävä. Omistan itsekin kyseisen kirjan, ja olen saanut siitä monta hyvää vihjettä kuvakulmiin ja säätöihin.

http://www.luontokamerat.fi/jasen_osmo.asp Tästä linkistä pääsee Luontokamera-kuvaajien sivustolle, sieltä löytyy myös lähikuvia. Lisänä mielenkiintoisia kuvakulmia, ja tapoja.

   http://digi-kuva.fi/     Tämä lehti on enemmän kuin pelkkä lehti. Jokaisella kerralla on mukana myöskin kunnollinen cd-levy ohjeineen kuvankäsittelystä. Myöskin nettisivustossa on lisää erilaisia juttuja. Lisänä ohjeita ilmaisohjelmien latauksesta, niiden käytöstä, sekä kuvaustekniikoista.

Kohteita kuviin löytyy vaikka kodin kukkapurkista, pihamaalta, työmatkalta, tai aamulenkiltä. Ei siihen kuvaamiseen tarvita erillistä retkeä, se kuitenkin monesti jää vain aikomukseksi.




5/01/2011

Perhosia puutarhaan

Perhoshoukutin löytyi eräältä puutarhasivulta, ja sitä ajattelinki kokeilla heti, kun perhosia alkaa hieman runsaammin lennellä.


PS!
Perinteinen konsti houkutella perhosia on sekoittaa ykkösolutta ja vähän siirappia, hiukan hiivaa ja imeyttää seos kuiviin omenanviipaleisiin, niin eiköhän tule perhosia!





No niin, siinä se on, kopioituna. Jokainen vaan liottelemaan niitä kuivia omenansiivuja, ja sitten sinne puutarhaan jonkin kepin nenään, ja siinä onkin sitten kasveille pölyttäjiä.

Mikä parasta, ne lepattava lentäjät ovat todella kauniita, kuin koruja. Siinä aika rientää, kun seurailee perhosten kisailua kukilla.