Näytetään tekstit, joissa on tunniste kasvimaa. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kasvimaa. Näytä kaikki tekstit

3/24/2012

Puutarhan PITKÄÄN kukkijat !!!



Korallikeijunkukka on herkkä ja myöskin loistavan kaunis.
Sen monet muunnokset, joissa lehtien värikin toimii lähes kukkana, ovat upeita ryhmäkasveina.

Kukkivan puutarhan yksi ihanista ryhmäkasveista.

Helppo jakaakin, ja lisäksi nopeakasvuinen, sekä terve.




Sama kukka kuin tienpenkoilla lapsena, vaan puutarhamuotona kukkivampi. Pitkäaikainen kukkapaljous ja kunnollinen leviäminen ovat támän kasvin etuja.

Talmasta tätäkin siis tilasin aikanaan.



Tässä on kukkija, joka kestokukkii koko kesän ajan. Se ei kärsi oikeastaan mistään vaivastakaan, koko kasvi taitaa olla terveyden perikuva.

Pitkä-aikaisten kukkijoiden ykkönen, minun mielestäni. Aivan loistavan vaatimaton, mutta ei mikään yksikkökasvi, vaan kunnollisen kokoisen ryhmän vaativa.

Talmanlehtopuutarhasta voipi tilailla kasvia

Tätä saa nykyään eri väreissäkin, joten niistä voi tehdä mukavan sekoituksen auringosta varjoon.

Varjossa vain varret tuppaavat venymään hieman pitkiksi, ja kasvusto pyrkii kaatumaan. Oma varjopaikkani on hieman kostea, joten ehkäpä syy pikiksi venyneisiin varsiin johtuu siitä.



Nyt sitten vielä syysajaksi istutuksiin Brilliant- syysmaksaruoho, hieno kasvi, joka kestää ja kestää.












3/07/2012

PERINNEPUUTARHA, aikaiset kukkijat

Taivaan siniset
Koska perinnekasvien siirtoja ei tarvitse kovin usein tehdä sipulikukat soveltuvat niiden alle ja ympärille.

Monet vanhat perennat eivät ole aikaista kukintaa tekeviä, ja maakin on aika aution näköinen keväällä ja alkukesästä. Olen ratkaissut  omalla kohdallani asian laittamalla valtavasti  sipulikukkia niiden ympärille.  Narsisseja, tulppaaneja ym. ja ryhmitellyt ne "väriaalloiksi" Useita eri lajeja mutta samanlaista väriä yhteen. Näin kukinta kestää pitkään.

Alkuun laitoin vain yhtä lajia suuremman määrän, vaan kukinta oli joinakin lämpiminä keväinä kovin äkkinäistä ja sen jälkeen penkki oli vaisun näköinen. Nyt olen koettanut ujuttaa hieman eri aikaan kukkivia, vaan yhtenäisen värisiä sipulikukkia samalle alueelle. Myöskin esikot ovat olleet kiitollisa kevätkukkijoita.
Jalokielotkin leviävät komeasti JUHANNUSRUUSUN ympärillä.

Pidempi kukinta on ollut itselleni ainakin mieleinen. Eri sipulikukkalajit ovat  menestyneet hienosti perinneperennojen kanssa yhdessä, Skilla on levinnyt loistavaksi matoksi nauhusten elinpaikkaan, ja kaunistaa alueen jo varhain keväällä. Nauhukset eivät näytä mitenkään kärsivän tästä yhteiselosta.

Narsissit ja tasetit ovat syysleimujen kumppaneita, ja tulpaanit täyttävät niiden jälkeen  maan loistavilla kukillaan. Mukulaleinikin toin tietämättäni joskus vuosikausia sitten Ahvenanmaalta. Vasta nyt kuulin, ettei sitä sovi ottaa mukaan!!!!
Se on kuitenkin menestynyt niin hyvin, ettei yhtään häpeä alkuperäispaikan kasvuston runsaudelle. Naapurillekin on riittänyt niitä pikkuisia juurimukuloita. Leinikkini täyttää tiuhana mattona kaikki omanapuiden juurialueet. Se katoaa kukittuaan täysin, aivan kuin sitä ei koskaan olisi ollutkaan paikalla.

Kukkivaa kevättä , ja onnellisia hetkiä puutarhan parissa.



7/07/2011

* Maanparannusta** arvauksella !!!!

Kyllä maanparannukseen jotain muuta kikkaa täytyy olla. Pussitettua kananlantaa on kokeiltu maan kunnostukseen, vaan sitähän olisi ajettava litratolkulla, jotta jossain tuntuisi. Mistä sen edes tietää onko mukana muuta kuin karmea haju???   Ainakaan meillä ei kasvisto ole mitenkään riehaantunut kasvamaan.
kana.jpg
Kaiken lisäksi hintakaan ei ihan mitätön ole. Maanparannuksen saloihin ei tunnu olevan kunnollisia ohjeita. Pikkuhiljaa olen kallistumassa niiden yleislannotteiden puoleen, sillä niistä oli sentään näkyvää hyötyäkin.

Kalkkia on lisätty ohjeiden mukaan, hakettakin, ja lehtikompostia, joten kyllä jotain pitäisi näkyä työn tuloksena. Onhan täällä tietenkin maa aika hapan, etenkin, kun tontilla kasvaa muutamia mäntyjä, jotka pudottelevat neulasiaan maahan. Luulisi kuitenkin kalkituksen sitä tasaavan.
Ennen kasvoivat kukat ja tillit loistavasti, vaan nyt???? Kaikki ovat jotenkin huonon kasvuinnon yhteisrintamassa. Tillikin kitkuttaa niin surkeana, ettei moista luulisi ollenkaan tillin sukuun kuuluvaksi.
Penkkiä on vaihdettu, on kylvetty aurinkoon, puolivarjoon, varjoon. Sama juttu, kasvaa kituen. Kuitenkin valmiina ostettujen tillipurkkien tillit voivat paremmin, kuin kylvetyt ?? Miten on selitettävissä niiden kasvu kasvimaalla??

Maa taitaa olla ikääntynyttä, mutta luulisi senkin alkavan uuden elämän, vaikka sitten keinolannoituksella, kun kerran "kanankakka" ei suurempia muutoksia tuonut tullessaan.